Släpp 17, knepig jaktdag

Min son Anton skulle brottas både i lördags och i söndags och därför fanns ingen möjlighet för mig att åka ut och jaga. Tyvärr stukade han fingret illa och helt plötsligt gavs det möjlighet till jakt igen.

 

Lördag regnade bort men söndag åkte jag till Ölme för att hälsa på tyskhararna då de jagdes älg hela helgen på hemmaplan. 

Jag var i skogen runt kl. 07:00 och Meija sökte ut bra och kom ganska snart på slag. Dessa gick hon länge på men fick släppa då haren gått ut på åkern vilken mer såg ut som en sjö, att haren vill gå där...? 

 

Vi flyttade oss och hon sökte ut på nytt och reste ganska snart en tyskhare med ett riktigt påstick vilken snurrade runt 10 minuter inne i skogen för att sedan välja att ta sin löpa på vägen. Haren följde en ganska stor grusväg i 600 meter innan den vek av på en betesmark och sedan upp bland bostadhusen. Även om det gick lite kanckigt så klarade Meija faktiskt av att driva i grusvägen hela denna långa sträckan och dessutom hålla koll på där haren hoppat av. Mycket imponerande då hon tidigare haft mycket svårt med just vägar.

 

Hon lyckades därefter resa haren som tryckte uppe vid ett av utehusen vid en gård och haren tog nu returen hem, fast denna gång via en betesvall som även denna var mer som en sjö. Meija drev här riktigt bra och vattnet stod som en kaskad runt henne när hon for fram i det höga gräset i hög drevhastighet. 

 

Haren kom ut till mig på vägen (jag stod på "returen") inom skotthåll men jag lät den gå för att ge Meija mer jakttid. Det är nu det knepiga händer...: 

 

Meja kommer ut på grusvägen där haren kom ut från betesvallen och driver in i skogen på löpan där haren gick in. Hon är bara 20 sekunder efter haren nu och skallet rinner ur henne. Bara 200 meter upp i skogen tappar hon bort haren och får inte upp den igen efter över 2 timmars tapptarbete?

 

Hela skogsmarken var täkt av 1 dm tjockt lövlager och min undran är om detta har påverkat vittringen. Hon klarar av att driva haren 600 m på grusväg och klarade direkt av var haren gjort avhopp därifrån, men hon klarar inte av att hålla koll på en "färsk" harlöpa längre än 200 meter inne i skogen???

 

 

Någon får gärna kommentera denna händelse och ge sin syn på saken.

 

 

Tyvärr inga bilder idag:(


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0