Släpp 16, Jakt enbart i fredags.

Var ledig från mitt arbete och åkte till skogen med Meija efter att jag lämnat barnen på skolan.
Var på plats så att jag kunde släppa Meija runt kl. 07:45.

 

Hon sökte ut bra som vanligt utan att hitta slag. Efter 45 minuter kom hon till mig och vi flyttade oss ca 1 km och Meija sprang rätt på en räv. Det var en lättdriven räv då den tog långa stora bukter och jag måste erkänna att jag var lite osäker först på om det var ett rådjur hon drev med tanke på senaste jakten...

Men jag tog bilen och åkte efter drevet som gått ut 1,5 km från upptag och Meija hade en liten tappt på vägen.
Här stod det klart att det inte var rådjur, räven hade gått över 500 m efter vägen och Meija redde ut denna kanon utan någon tappt men med lite glesare skall tills hon var inne i skogen, där ökade farten och hon fick snart närkontakt med räven och drevet gick för fullt igen.

 

Meija drev räven ända hem till upptagen igen efter drygt 1 h 30 minuter bra rävdrev. Här kopplade jag Meija och prövade på att släppa henne på ett annat område för att se om hon skulle lyckas få tag på några harslag. Tyvärr fick hon inte tag i några har- eller rävslag trots mycket bra sök.

 

Jag "svor lite i kyrkan idag då jag sköt en råbock. Men Meija hade varit ute på sök i 1,5 timme och jag fick syn på en råbock ca 500 meter bort från mig intill en skogskant. Jag hade min drilling och tänkte att kan jag smyga mig upp i vind och ta mig in på hagelhåll så skall jag skjuta annars får den gå. Jag tog mig in på 20 meter och råbocken föll. Även harjägaren kan ju få fylla boxen med rådjur tycker jag:) Meija kom aldrig i närheten av rådjuren då jag körde hem henne och tog hand om mitt fällda vilt senare.

 

Nu ser det ut som om det kommer att dröja länge innan jag kommer ut i skogen igen p.g.a. arbete och idrotsaktiviteter för mina barn.

 

Grymt bra hölsterryggsäck och prisvärd, fantastiskt att gå i skogen och knappt märka sin drilling.
 
En liten lagom bock, skjuten med hagel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0