Hemkommen från Ramsjö

Åter hemma och tillbaka på kontoret igen.

 

Det har varit en otroligt skön vecka tillsammans med min son Anton och vår finskstövartik Meija och min kompis Ingemar.

 

Vi skulle ha varvat min finskstövartik Meija med Peter Knapps 4 finskstövare.
Tyvärr fick Peter förhinder och vi har jagat 5 jaktdagar i streck med Meija och hon har gjort en fantastisk vecka.

Hon har tagit upp varje dag och bara blivit bättre ju längre veckan har gått.

Den sista dagen (Meijas femte jaktdag) regnade det lätt när vi gick ut på morgonen och det hade gjort så under hela natten. När vi kom till skogen hade vi tur för Meija kom på färska harslag trots allt. Efter 30 minuter reser hon haren och driver den i stort sett tapptfritt i 3 h och 10 minuter.

Jag gick in på drevet efter 2 timmars drev för att komma till skott men haren gick flertalet ggr förbi mig på 50 meters håll.

 

Hon driver stundtals med flertonigt och hörbart skall och har bra tryck på haren.

 

För att summera vad Freddy Kjellströms (ordf. svenska stövarklubben) sa till mig när jag pratade med honom innan vår resa till Ramsjö;

 

"är Meija 3 år inför denna säsong? det är i så fall i år det skall lossna för henne".

Jag du Freddy, det verkar som det verkligen har släppt för Meija nu.

 

Var ute med henne på söndagseftermiddagen och hon fann på harslag kl. 14:20 och reste haren 14:50 bara 50 meter i från där jag, frun och våra 2 grabbar satt. Hon drev utan tappt i 1 timma men fick tappt vid vägen vilket också blev dötappt efter ytterligare 1 timma. Hon arbetade annars bra vid vägtappten och gick långa sträckor efter vägens båda sidor (inne i skogen) vilket är mycket bättre arbete jämfört med tidigare. I Ramsjö löste hon flera tappter vid vägen vilket visar att hon har börjat fatta galoppen.

 

 Ett hardrev Meija hade där haren körde runt på ett område motsvarande 700x1000 meter under 2 h drev.
 
Anton med knive och täljpinne.
Färskt björnspår från en riktigt bamse, Meija ville inte söka ut här och vi förstod inte varför förrän vi uppdagade dett spårt och fick förflytta oss till en ny mark.
 
Meija vilar ut i Ingemars säng vilken hon låg i både dag som natt.
Trött Ingemar som liggande följer Meijas slagarbete.
Anton fick skäll av mig för att han snorar för mycket när hardrevet närmar sig. Uppfinnelserik som han är så tillverkar han en egen "snorbroms" för att pappa skall sluta tjata...
Ingemar med ett svårt uppdrag att göra upp eld med sur ved:(
Antan poserar nöjd i sin nya jaktkeps.
Medan Meija arbetar på slag passar Anton på att bestiga berg.
Två riktigt slitna själar på väg hem från Ramsjö.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0