Haren ur legan på lördag Meija i lega på söndag!!!

Jag laseropererade mina ögon i fredags men tog en sväng till skogen på förmiddagen med Meija och mina 2 grabbar trots att jag var lite väl ljuskänslig.

Meija sökte ut bra och efter en 1 timma reste hon drevdjuret som hon måste haft synkontakt med då hon vrålade ut sin glädje... Tyvärr måste detta varit en ekorre, mård, katt... etc. då drevet varade i ungefär 15 sekunder.

Vi förflyttade oss då till ett annat område och hade ingen större förhoppning om mer jakt då det börjat regna och klockan passerat 12. 

Meija sökte ändå ut bra och arbetade tydligt på något slag och efter 45 minuter reste hon drevdjuret.

 

Barnen stannade kvar i bilen pga. regnet när jag stack iväg för att ställa mig i pass. Jag laddade bössan då jag misstänkte att det kunde vara en räv som var på benen. Meija drev riktigt fint med bra tryck i skallet och efter 35 minuter kommer drevet emot mig och en dyblöt hare passerar på ca 50 m. Meija ligger på bra och är bara minuten efter haren som sprang över vägen och in på en gård med hästar. Här fick Meija dötappt och jag vet faktiskt inte varför. Hon genomsökte varje kvadratmillimeter av gården utan resultat och gav upp efter ca 15 minuter. Jag funderar på om haren kröp under ladugården.
Meija kom till mig och tillsammans gick vi tillbaka till bilen och grabbarna, både blöta, kalla och nöjda över dagens prestation med tanke på förutsättningarna och att det är så tidigt på säsongen.

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att släppa Meija tidigt på morgonen ännu, men, men, det kommer... 

 

På söndagsmorgon skulle jag och Meija åka ut själva och jaga. Min fru väckte mig kl. 05:00 och sa att det nog var lika bra för mig att stanna hemma idag. Nyvaken och trött undrade jag förstås varför? Hon berättade då att hon vaknat av att Meija gnällt och pipit och att hon tillslut hittat henne utanför vår altandörr. Hon hade antagligen passat på att smita när våra gäster gick hem strax efter midnatt. Meija låg utslagen hela söndagen och jag kan tänka mig att varenda katt i vårt samhälle Skåre fått sig en genomkörare i natt...

Utslagen Meija efter lördagsnattens bus!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0