" Skjut den första hare du kommer över"

Till helgen gör jag och Meija ett nytt försök att få loss någon hare.
Jag har pratat med jaktledaren för jaktvårdsområdet jag jagar på och fått tips om vart det genom åren funnits gott om hare. Dessa platser skall jag naturligtvis uppsöka lördag och söndag morgon för att förhoppningsvis få upp hararna på benen.

I min frustration över huruvida Meija jagar rådjur eller inte ringde jag upp Jan Hed (ägare till Baljåsens Rami, Meijas far) och bad om tips. Ett trevligt samtal där vi pratade länge och väl om problemen men också det roliga i att jaga in en stövare. Sammanfattningsvis kan man säga att Jans råd var "skjut den första haren du kommer över". Detta råd tänker jag följa och jag hoppas verkligen att jag får den chansen snart.

Idag efter jobbet har jag bestämt mig för att kontrollera Meijas intresse för rådjur.
Jag har mycket rådjur runt åkrarna hemma och har tänkt gå på rådjuren med Meija och se hur hon reagerar på färska spår och kanske till och med synkontakt. Visar hon intresse kommer hon att få smaka på husses missnöje, och då menar jag naturligtvis inte några övergrepp på Meija, utan bara ett rejält tag i nackskinnet och en djup blick i hennes ögon och förklara att dessa djur låter vi andra jägare ta hand om...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0