Ingen bra dag i skogen!

Jag tog ledigt från mitt arbete i går för att jaga hare eller räv på förmiddagen.
Var i skogen kl. 06:00 och Meija sökte ut mycket bra. Efter ca: en halvtimma släpper Meija de första väckskallen och hon arbetar mycket flitigt på ett litet område för att reda ut vart viltet haft sin gång. Tillslut reder hon ut vart utlöpan är och försvinner med något väckskall ca: 600 meter i från mig för att ånyo köra fast. Jag gick till denna plats, som var stor som en fotbollsplan ungefär, för att se hur det gick för Meija. Hon slet i över en timma med att få låss haren (jag tror det var en hare) utan att lyckas. Så här långt var allt bra förutom att haren inte gick loss, jag menar det är en unghund och det viktiga är att hon kämpar och inte ger upp.

När hon tillslut gav upp på haren förflyttade vi oss och passerade ett uppväxt hygge. Här skrek Meija i och drevet gick upp på en bergshöjd. Drevet snurrade där i ca: 20 minuter innan Meija släppte och kom tillbaka. Detta var ett typiskt rådjursdrev på alla sätt, det enda som var bra var att Meijas skall inte var lika intensivt som det brukar och att hon gav upp efter ”bara” 20 minuter.

Tänk vad skönt det skulle vara om man fick se drevdjuret varje gång, vad lätt det hade varit att jaga in sin stövare då.

Jag tror det är mycket viktigt att Meija nu får upp lite harar på benen och får driva dessa så hon inte börjar välja rådjur framför hare bara för att dessa är lättare att få tag på.

Jag funderar därför på att åka ner till Västergötland och släppa henne på tyskharar för att verkligen pusha henne för haren.


 
Härliga kantareller hitta jag idag, det var nog det bäste med denna dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0