En riktig skitdag + lite bra också...

Detta var skit!!! 

Var i skogen kl. 06:15 och dagen kunde inte börja sämre trots den fina morgonen m a p vädret.
Meija tog upp direkt efter att jag släppt ut henne ur bilen. Jag hade inte en chans att se vad det var för drevdjur innan Meija försvann in i grandungen. Plötsligt fick jag se en råget med kid springa ut ur dungen 250 meter upp efter gärdeskanten. Jag sprang för kung och fosterland och han, tack och lov, till utlöpan innan Meija.

Det sägs att det sista som överger en är hoppet och jag höll tummarna in i det sista för att rådjuren bara skulle vara stänkdjur men ICKE!

Meija kom rätt i min famn och den var inte något varmt välkomnande hon fick vilket säkert Meija kan intyga.

Hon fick sig en rejäl avhyvling och vi förflyttade oss från området ca 400 meter. Helt plötsligt får Meija ”tokspel” och springer i en vid båge tillbaka till rådjuren och börjar driva igen.

Naturligtvis blev jag tvärförbannad och fick ånyo börja springa mot Meija och hennes rådjur.

När jag närmar mig drevet kommer geten och springer förbi mig på bara 20 meter och Meija har naturligtvis tagit på killingen...:(

Efter 20 minuter lyckas jag ta mig in på drevet och får till och med killingen nästan i knäet och nästa avhyvling av Meija var ett faktum.

 
Så här ser Meija ut 2 minuter efter en duktig avhyvlning



Detta var bra!!!

Jag tog fikapaus (Meija fick inte smaka) och sedan gick jag med Meija i koppel 1 km från platsen.

Väl där börjar Meija så smått väcka på något. Jag är naturligtvis luttrad efter morgondagens fadäser men ett litet hopp tänds inom mig.

Efter ca 5 minuter är Meija ikapp djuret och det är återigen klingande drev i skogen.

Det buktar mycket bra de första 40 minuterna och jag är så när att komma i pass gång efter gång.

Tillslut går drevet upp mot där jag har min bil parkerad och över vägen. Tyvärr får jag aldrig syn på drevdjuret trots att det passerar vägen 3 ggr. Vägen är nysladdad och dikena nyskurna vilket var fantastiskt bra då detta får ersätta spårsnö.
Meijas sista drevdjur var räv och denna drev hon i 2 timmar och 20 minuter. Ett mycket bra drev med tätt och fint skall och för första gången i år går inte räven i gryt.

Meija är tyvärr mycket halt på sitt vänstra framben och jag hoppas verkligen inte hon är skadad utan bara stel efter sina 3,5 mil (Garmin GPS) i skogsterräng .


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0