Kort dag i skogen i lördags

Jag var iväg en kort sväng med Meija i lördags och vi började vår jaktdag vid Krokarna.


Kall morgon, -15 ºC och riktigt torr pulversnö, inte lätt att driva hare i...

Det var lite disigt och inte närmvärt ljust ens kl. 08:00 och kl. 08:15 tar Meija upp räv nr. 1.

Drevet pågick bara ca: 10 minuter innan räven gick ner i känt gryt och som vanligt släpper Meija direkt då hon lärt sig att det är menlöst att stanna kvar.

Kl. 09:10 tar Meija upp räv nr. 2 och denna buktar bra och går så när i pass (vägpass), endast 50 meter från mig bakom en sväng. Drevet fortsätter och går i känt gryt efter 45 minuter.
Meija kom tillbaka inom kort och vi bestämde oss för att pröva lyckan vid Fjäll. 
Kort kan sägas att det fanns spår efter hare vid Krokarna idag också, dock var det snö i spåren och tyvärr inga färska.

VId Fjäll dröjer det inte mer än 15 minuter så börjar Meija väcka på rävslag och 10 minuter senare är hon ikapp och rävdrev nr 3 är igång.

Detta drev går raka vägen ner till det största gryt jag känner till på marken och drevet är slut innom 15 min.
Vid detta gryt skulle många rävar ha stupat under denna jaktsäsong om jag haft med mig någon vid varje jakt.

Klockan var nu 12:00 och eftersom Meija går på en kur mot noskvalster och frugan vill att vi skall till Karlstad för att köpa julklappar till barnen gav vi upp och åkte hem.

 

En inte allt för trött Meija efter 3 korta rävdrev och bara 4 timmar i skogen får en liten belöning innan hemgång.

Det finns någon hare på marken, dock är jag säker på att de är riktigt få till antalet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0