Ingen bra dag!

Igår (lördag) var det utlovat -16ºC vid Fjäll på morgonen. Hemma i Skåre visade mätaren -20ºC och jag tänkte att jag inte är just mot Meija om jag ger mig ut i detta kalla väder. Men men... jag gav mig iväg och kunde glädjas åt att väl i skogen visade temperaturen -15ºC.

Meija sökte ut bra och efter ca 20 minuter reste hon räv nr. 1 denna drog iväg över 1 km direkt och hade väl hört mig knarrandes i snön. Jag hörde alltså bara drevet en kort stund och började ge mig av efter drevet. När jag närmade mig drevet (ca 500 m ifrån) hörde jag Meijas skall och det stod inte att känna igen, glest och tråkigt med tappter från och till. Efter bara 45 minuter släppte hon räven som kanske gick i gryt, jag gick aldrig till tappten för att se efter.

Efter att Meija fått smaka av matsäcken vandrade vi tillbaka hemåt och jag satte mig ner så hon ånyo fick söka ut. Det dröjde inte mer än 10 minuter så väckte hon på en ny räv och efter 15 minuter var hon i kapp. Denna räv drev hon bara 35 minuter innan hon släppte. Denna räv gick hem och passerade vår parkerade bil och upp i skogen på andra sidan vägen. 
Jag följde med Meija upp till tappten på räven och hon hade ingen lust att ta på den igen, denna räv hade alltså inte gått i gryt.

Räv nr. 3 såg vi ute på en öppen mark i full färd med att fånga sork. Denna räv släppte jag Meija på vilken naturligtvis drev otroligt intensivt till en början. Det knepiga är att hon efter bara 5 minuter verkar tappa intresset. Denna räv såg jag, 25 minuter efter upptag, då den genade över en åker mellan 2 marker. Meija vara här bara 5 minuter efter men var inte så het som hon brukar vara.
Kan tilläggas att Meija aldrig gav intrycket av att vara trött idag, snarare pigg. Efter varje drev ville hon absolut iväg på nya uppdrag och hade knappt tid att få sig godbitar från ryggsäcken. 


Solen kikade fram på eftermiddagen och temperaturen hade krypit upp till ca: -10ºC


I dessa marker fann jag inga harspår idag däremot fann jag harspår vid markerna som kallas Krokarna. Detta var ju fantastiskt kul och det stärker ju mina teorier om att hon drev hare här när Ingemar var på besök.
Det drevet var typiskt hare med ett riktigt upptag och med ett skall som är långt mycket mer intensivt och varierande jämfört med när hon driver räv.

Jag släppte Meija lös även här vid Krokarna men klockan hade passerat 14:00 och det var ingen stor chans att hon skulle få upp. Dock skall sägas att Meija sökte ut bra vilket visar på att hon har hyfsad kondis nu då hon sprungit över 3 mil i skogen borta vid fjäll på förmiddagen.

 
Meija tillbaka efter sista söket, ingen hare denna gång men nu vet husse i alla fall var det finns minst en hare...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0