1-0 till haren...

Jag och Meija har jagat väldigt lite under min ledighet p.g.a. familjeliv och kallt väder.

Hade  fått reda på att det skall finnas gott om hare på en av markerna jag fått lov om att träna Meija på.
Jag åkte dit i tisdag morgon och fann tyvärr inte ett harspår.
Meija sökte ut mycket bra och efter 45 min tog hon upp en räv. Det är nu tydligt att Meijas intresse för räv har minskat markant. Denna räv släppte hon efter bara 30 minuter mitt i löpan och kom tillbaka till mig.
Jag pratade med en uppfödare för finskstövare, vilken varit verksam sedan 60-talet och är från norrland, och hans erfarenhet var att många av hans stövare jagade både hare, räv och rådjur upp till ca 2 års ålder. Där efter är det inte ovanligt att de växlar över till att bara jaga hare. Huruvida detta stämmer på Meija vet jag inte, vad jag vet är att hon drev räv i flera timmar i början av säsongen för att nu ledsna mycket fort.

När vi gick tillbaka från marken till bilen tog vi en annan väg än när vi gick ut och fann nu på harspår.
Klockan hade nu passerat 10 och Meija kämpade på trajen i över 2 timmar utan annat lyckas resa haren. Jag vet inte hur nära hon var att resa haren (hon släppte några få väckskall under dessa 2 timmar) då jag inte vet hur hon beter sig på hare ännu.

Men men, nu vet vi vart haren håller hus...




Meija tillbaka efter ett kort rävdrev på ca 30 minuter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0