2 Drev den första dagen...

Jag försov mig lite idag och var därför i skogen strax före 6.

Jag gick upp till ett hygge där det i fjol fanns harar och satte mig på en lämplig stubbe.

Meija visade genast intresse och försvann iväg på ett spår och efter 25 min kom två väckskall och efter ytterligare 20 min släppte Meija och vi gav upp och gick vidare till en annan plats. 

Meija sökte ut och tog på med ett riktigt påstick så hela hennes hals var "öppen". Jag tror och hoppas att hon sprang på en räv då drevet inte buktade nämnvärt. Drevet släppte Meija efter precis 20 min och kom tillbaka till upptag.

Vi började gå mot bilen för att åka hem då Meija fick slag. Hon sprang 300 m bort från mig och skrek i på nytt. Detta drev gick ner mot vägen vilken jag sprang mot för att om möjligt få en glimt av drevdjuret. Tyvärr lyckades jag inte utan kom ner till vägen samtidigt som Meija.
Drevdjuret hade gått en kort bit efter åkerskanten och sedan en kort bit över öppen mark (ca 70 m) för att sedan fortsätta in i skogen. Detta drev pågick i drygt 1 timma med varierande kvalité utan några direkta tappter. Något glesare i skallet från och till när hon kom på efterkälken för att driva mycket tätt och fint vid närmre kontakt.
Vid precis timmen drev kom räven ut vid åkerskanten, ca 200 m från mig, på en körväg och sprang i min riktning. Efter 50 m vek tyvärr räven av in mot skogen igen och jag fick aldrig min chans. Meija verkade nöjd med att kört räven tillbaka till upptagsplatsen och vi gick till bilen och for hem.

 

Meija och husse är mycket trötta efter denna första dag, men vem vet, imorgon kanske vi tar en tur igen…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0