Utlovat uppehåll blev ihållande regn!!!

Meijas sök var bra idag då hon många ggr gav sig iväg 200 m ifrån mig och sökte av marken i någon form av "sicksackmetod" tillbaks till mig, tyvärr fick hon inte upp något på hennes sök idag.

När det gått 2,5 h utan resultat gick vi tillsammans igenom en granplantering och då drog Meija iväg och upptaget lät inte vänta på sig. Hon tog upp och drevet gick 300 meter bort från mig för att sedan vända upp i en vid båge tillbaks mot upptaget, var detta hare eller rådjur?
Jag sprang som en sprinterlöpare för att genskjuta drevet och lyckades nästan, i en skogsglänta 30 m framför mig fick jag en skymt av drevdjuret och jag kunde inte avgöra vad det var för djur. Meija dyker snart upp i spåret och skallet bokstavligen ekar i skogen varpå jag kommenderar henne "STANNA", och om än lite förvånad av min närvaro, lystrar hon till min förmaning och stannar omedelbart.

Jag kommenderade henne att sitta kvar medan jag gick för att granska spåren i den next intill obefintliga snön, och jag måste berömma hennes lydighet och följsamhet då hon inte en enda gång lämnade denna plats under tiden jag granskade av drevlöpan. Hur noga jag än letade fann jag varken klövar eller tassar, p g a denna osäkerhet vågade jag varken uppmana henne att driva vidare eller fya henna på löpan. Jag tog därför med Meija 300 m därifrån och lät henne söka ut ånyo.  

Meija stack naturligtvis tillbaka till drevdjuret (som jag ville) och det dröjde inte länge innan drevet ekade i skogen på nytt. Nu ägnade jag nästkommande 50 min till att lista ut vilket djur hon drev. Detta lyckades jag tyvärr inte med, dock tyder drevsätt och alla tappter på att det faktiskt denna gång var hare Meija Drev.

Detta drev buktade runt mycket på en liten areal och Meija hade 4 st tappter hon redde ut.

Efter avslutat drev gick Meija tillbaks på bakspår och spårade sedan upp mig i skogen på mina spår, EXEMPLARISKT!!!
Summa summarum är jag mycket nöjd med dagens jakt.


Omöjligt att se vad som passerat här



Meija tillbaks efter drevet och det är dags att åka hem

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0