Tragiskt hundangrepp

Jag blev uppringd idag av Rune Ahlström, ägare till Ovanbergets Ronja (mor till Meija) som hörde sig för hur det går för Meija. Efter att jag skrytigt över min unghund och hur fantastik hon är berättade Rune för mig att den hane han behöll från kullen blivit angripen av hundar och varit svårt skadad.
Rune och hans grabb hade valt att åka till skogen för att jaga, grabben med unghunden på ena sidan skogen och Rune med sin Ronja på den andra sidan. Precis efter det att Runes grabb släppt ut unghunden från bilen kom två lösa Grand Danois och angrepp unghunden mycket illa. Runes grabb fick slänga sig för att täcka och skydd unghunden som annars hade dött av attackerna. Skadorna blev alvarliga med veterinärbesök som följd. Vid veterinären fick unghunden sys med flera stygn p g a de hemska sår dessa "jättehundar" orsakat. Rune berättade att han under de senaste 2 veckorna fått sköta om skadorna på unghunden dagligen. Tyvärr har unghunden tagit mycket illa vid sig av händelsen och är nu mycket osäker och rädd. Jag önskar Rune all lycka i framtiden med hunden och hoppas att tiden skall läka dessa sår och att hunden skall få tillbaka sitt självförtroende igen. 

Det är märkligt, Rune valde att jaga på en mark som var fri från varg och råkade i stället ut för dessa "monsterhundar".


Vad skall man säga om dessa hundars ägare? De borde känna till hur deras hundar beter sig mot andra hundar, och borde därmed oxo ha hållit dem kopplade, inte minst på annans mark...!!! 


Kommentarer
Postat av: Björn

Hej Broder!

Detta är andra gången jag kommenterar på din blogg, första gången kom det nog inte fram? Det är kul att läsa om Meija på din blogg Nicklas. Skall bli kul att få höra henne i verkligheten. Driver hon ofta rådjur? Eller lika ofta hare? Tror du det blir någon vargjakt för oss i januari? Vi ses på Juldagen.

Mvh

Björn

2009-12-14 @ 21:34:37
Postat av: Bele

Ditt inlägg har faktiskt kommit med.



Nu får jag spårsnö och kan lätt kolla varje drev.

Jag upplever att hon driver rådjur när hon springer rätt på dem och driver då några hundra meter med grovt skall. Vid hare (kanske räv) driver hon som en stövare ska med tätt och nyanserat skall och håller i mycket längre.

2009-12-14 @ 21:49:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0