Glädje och förtvivlan!!!

Detta gör mig förtvivlad:
Idag var alla förutsättningar perfekta, snö sedan några dagar, solsken och - 8ºC.
Det är bara det att jag inte fann ett enda harspår i skogen på hela jaktdagen och jag har rört mig över stora områden. Jag vet inte, kanske sitter hararna så hårt nu att de inte har varit upp ännu, i alla fall inte på områden jag passerade idag.
Jag har inte jagat på dessa marker tidigare (ny på dessa marker iår) och jag kommer nu att ta kontakt med en stövarjägare som jagat i området under många år och be om råd om var på området det finns hare.
Skogen är däremot full av räv, och då menar jag FULL. Vart jag går är det rävspår som är färska (gått under natten och på morgonen). Dessa rävar bär säkert stor skuld i att det inte finns (kanske finns få) harar på dessa marker.

Detta är glädje:
Meija visar inget intresse för rådjur, det har jag fått bevisat för mig idag. Vi har sett rådjur och passerat över dess spår utan att Meija visar något intresse alls. Vad hon däremot tycker om är Mickel räv. Idag har Meija drivit 3 stycken rävar, alla tre med mycket bra skall. De två första gick båda i samma gryt, den första efter 25 min och den andra efter 35 minuter. Detta gryt var lätt att hitta då Meija hade "ståndskall" vid grytet båda gångerna. Dock släppte hon räven efter ca 5 min och kom tillbaka till mig. Grytet hade många in- utgångar och jag registrerade denna plats i min GPS. Denna plats blir nog ett bra pass och här kan säkert flera rävar falla för bössan framöver.
Den tredje räven drev Meija 1 timme och 5 minuter med mycket tätt och bra skall. Efter avslutat drev släppte hon och kom tillbaka till mig.

Vid alla tre dreven har jag konstaterat med säkerhet att det är räv Meija driver.

All heder åt Meija, vilken alltså jagat räv när jag tidigare misstänkt rådjur...

Nu måste jag få tag på områden där Meija kommer i kontakt med hare, nu vet jag att hon gillar att driva räv och vill nu jaga in henna på hare framöver.


Meija i rävspår 1




Meija i rävspår 2


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0